Bouwstenen voor een pedagogisch kwaliteitskader kinderopvang

Bouwstenen voor een pedagogisch kwaliteitskader kinderopvang

2017 | Landelijk Pedagogenplatform Kindercentra (LPK)
Gratis

Omschrijving

Het Landelijk Pedagogenplatform Kindercentra (LPK) wil een bijdrage leveren aan een zorgvuldig onderbouwde visie op kinderopvang in Nederland en daarmee de positie van de kinderopvang bij de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 13 jaar versterken. Het LPK benoemt de bouwstenen die nodig zijn voor een landelijk kwaliteitskader. Omdat positieve effecten voor alle kinderen alleen bereikt kunnen worden door goede kwaliteit, is het LPK voorstander van een verplichtend landelijk kwaliteitskader. Kinderopvang van goede kwaliteit heeft een toegevoegde waarde voor de ontwikkeling van kinderen, waarbij met name de proceskwaliteit een grote invloed heeft. Naast deze meerwaarde voor kinderen (en ouders) heeft de kinderopvang een maatschappelijke waarde. Kinderen leren mee te doen in een gemeenschap en bij te dragen aan een democratische leefomgeving. De kinderopvang biedt en onderhoudt een partnerschap met ouders rond het opvoeden en helpen opgroeien van hun kind. De Bouwstenen voor een pedagogisch kwaliteitskader beschrijft de essentie van de pedagogische kwaliteit van kinderopvang en verbindt daarbij bestaande kwaliteitsomschrijvingen die als belangrijk worden gezien in het werkveld (zie literatuurlijst). De Bouwstenen worden regelmatig bijgewerkt op grond van nieuwe informatie/ontwikkelingen uit beleid, wetenschap en praktijk. Het LPK gaat de bouwstenen gebruiken als een meetlat bij landelijke ontwikkelingen van beleid, wetenschap en praktijk.