PIP 123 - 2021

PIP 123 - 2021

2021

Omschrijving

In dit nummer

06 Interview Monique Volman
12 Kinderen voor Kinderen als spiegel van veranderende opvoedstrategieën
18 Persoonsvorming in de klas. Een perspectiefgerichte benadering
22 Het eigen kind als proefpersoon in de ontwikkelingspsychologie
30 Pleegzus of gezinshuisbroer zijn
36 Biografie Fritz Redl (1902-1988)
42 Rebelleren, nuanceren en ontzien

& verder
3 Redactioneel 17 De casus 27 Generatie M 28 Kunststukjes 35 Vergeten woorden, vergeten praktijken? 41 Koops over onderzoek 47 iPiP 48 Warm aanbevolen 51 Agenda + Volgende keer + Service 52 Opvoeden op school

Kinderen voor Kinderen als spiegel van veranderende opvoedstrategieën

Kinderen voor Kinderen als spiegel van veranderende opvoedstrategieën

Wie jonge kinderen heeft of in het onderwijs werkt, weet het misschien: Kinderen voor Kinderen is bepaald geen achterhaalde reeks. Dit VARA-kinderkoor, dat eind 2021 zijn 42e show met album presenteert, is nog altijd een spiegel van wat jonge kinderen bezighoudt. Een onderzoek naar meer dan veertig jaar Kinderen voor Kinderen toont aan hoeveel dit programma ons leert over de veranderingen in het contact tussen ouder en kind van de laatste decennia. Een pedagogische analyse door Feike Dietz en Laurens Ham, docenten Neerlandistiek aan de Universiteit Utrecht. 

Meer info
3,90