KIDDO 2 2018

KIDDO 2 2018

2018

Omschrijving

Met in dit nummer:

  • De handen in elkaar voor de buitenschoolse opvang
  • Prentenboeken: de basis van de 21ste-eeuwse vaardigheden
  • De pedagogiek van Emmi Pikler
  • Een holistisch kindbeeld, wat is dat voor iets?
  • Uit het werkveld
  • Op de koffie bij begeleidster Juliette Saenen
  • Okiddo voor 0 t/m 4 jaar: Schimmen en schuimvlokken
  • IKK: Wordt het echt beter voor baby’s? (NL)
  • Educare – In dialoog met ouders (BE)
  • Kinderboeken
  • Okiddo voor 4 t/m 12 jaar: Een knikkerbaan in Pippi Langkousstijl
  • Kwaliteit Troef: MeMoQ gezelschapsspel
  • Het stimuleren van de persoonlijke competentie
'Geef een kind de ruimte en je krijgt er blijdschap voor terug’

'Geef een kind de ruimte en je krijgt er blijdschap voor terug’

Wie volgens de ideeën van Emmi Pikler werkt, gaat uit van het competente kind dat zich vanuit eigen initiatief en interesse ontwikkelt. Hoe geef je baby’s die ruimte en wat betekent dat voor jouw rol? Piklerpedagogen Gonny Tromp en Hedie Meyling geven hierover een lezing op het aanstaande Babycongres op 20 maart in Ede. In KIDDO alvast een interview met Gonny: ‘Pikler is een kwestie van goed observeren.’

Meer info
3,95
De school en de buitenschoolse opvang in dialoog met ouders (BE)

De school en de buitenschoolse opvang in dialoog met ouders (BE)

Uit onderzoek én praktijk blijkt dat ouders en medewerkers vaak hetzelfde willen voor kinderen in de kleuterklas. Ze zijn allebei ook vragende partij voor meer samenwerking. Hoe kom je tot een goed ouderbeleid? Hoe zien ouders die samenwerking met de school? Wat kan de school voor ouders betekenen? En wat kan de buitenschoolse opvang betekenen? Dit is het vierde artikel in de reeks Schoolrijpe kinderen of kindrijpe scholen? KIDDO werkt hiervoor samen met Kleuters & ik, het vakblad voor kleuteronderwijs.

Meer info
3,95
Een holistisch kindbeeld; wat is dat voor iets?

Een holistisch kindbeeld; wat is dat voor iets?

In KIDDO schrijven we nu en dan over de holistische benadering van kinderen. Maar hoe ziet dat er concreet uit: door een holistische bril naar kinderen kijken? KIDDO vraagt het aan Michel Vandenbroeck, professor aan de Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek aan Universiteit Gent.

Meer info
3,95
Iedereen doet mee!

Iedereen doet mee!

Er beweegt wat in de buitenschoolse opvang. Hoe kunnen we kinderen boeiende vrije tijd aanbieden, waarbij het kind zelf centraal staat? Op lokaal niveau is de conclusie steevast: als we samenwerken, kan er meer. KIDDO neemt een kijkje bij enkele initiatieven voor buitenschoolse opvang die samenwerken met lokale vrijetijdspartners. Elkaar ondersteunen en versterken is de rode draad in hun verhaal.

Meer info
3,95
KIDDO 2 2018 (compleet nummer - Nederlandse versie)

KIDDO 2 2018 (compleet nummer - Nederlandse versie)

Met in dit nummer:

  • De handen in elkaar voor de buitenschoolse opvang
  • Prentenboeken: de basis van de 21ste-eeuwse vaardigheden
  • De pedagogiek van Emmi Pikler
  • Een holistisch kindbeeld, wat is dat voor iets?
  • Uit het werkveld
  • Op de koffie bij begeleidster Juliette Saenen
  • Okiddo voor 0 t/m 4 jaar: Schimmen en schuimvlokken
  • IKK: Wordt het echt beter voor baby’s?
  • Kinderboeken
  • Okiddo voor 4 t/m 12 jaar: Een knikkerbaan in Pippi Langkousstijl
  • Kwaliteit Troef: MeMoQ gezelschapsspel
  • Het stimuleren van de persoonlijke competentie
Meer info
9,95
KIDDO 2 2018 (compleet nummer - Vlaamse versie)

KIDDO 2 2018 (compleet nummer - Vlaamse versie)

Met in dit nummer:

  • De handen in elkaar voor de buitenschoolse opvang
  • Prentenboeken: de basis van de 21ste-eeuwse vaardigheden
  • De pedagogiek van Emmi Pikler
  • Een holistisch kindbeeld, wat is dat voor iets?
  • Uit het werkveld
  • Op de koffie bij begeleidster Juliette Saenen
  • Okiddo voor 0 t/m 4 jaar: Schimmen en schuimvlokken
  • Educare – In dialoog met ouders
  • Kinderboeken
  • Okiddo voor 4 t/m 12 jaar: Een knikkerbaan in Pippi Langkousstijl
  • Kwaliteit Troef: MeMoQ gezelschapsspel
  • Het stimuleren van de persoonlijke competentie
Meer info
9,95
Prentenboeken: de basis van de 21ste-eeuwse vaardigheden

Prentenboeken: de basis van de 21ste-eeuwse vaardigheden

Met voorlezen stimuleer je de taalontwikkeling, dat is welbekend. Maar weet je dat (prenten)boeken zo veel meer te bieden hebben? Door regelmatig voor te lezen, kinderen zelf te laten kijken en lezen en bewust een brede keuze aan boekgenres aan te bieden, werk je ontspannen aan veel aspecten van de ontwikkeling. Je kunt zo een heuse leescultuur creëren in je opvang of klas. En weet je dat je hiermee een basis legt voor de 21ste-eeuwse vaardigheden? Daarvan hebben kinderen hun hele leven plezier!

Meer info
3,95
Veranderingen IKK: Wordt het echt beter voor baby's? (NL)

Veranderingen IKK: Wordt het echt beter voor baby's? (NL)

Wilma Schepers, hoofdredacteur van BBMP en auteur voor KIDDO, legt Josette Hoex een aantal vragen voor over de nieuwe IKK-regels over babyopvang. Josette is pedagoog en adviseur en werkt bij het Nederlands Jeugdinstituut (NJi). Op het Babycongres op 20 maart in de Reehorst geeft ze samen met haar collega Su’en Verweij een workshop met de titel: Wet IKK: een zegen of een vloek voor 0-jarigen?

Meer info
3,95