Pedagogische kwaliteit ontstaat op de werkvloer. Toch houden organisaties graag de vinger aan de pols met afspraken en werkinstructies die door het management worden bepaald. Vanuit de overtuiging dat teams...
Al enkele generaties lang houden wij de 3 R’en (rust, reinheid, regelmaat) in ere. In de kinderopvang op enig moment aangevuld met een 4e, de R van respect. Om een veilige, gezonde en stimulerende...
De Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang benoemt nieuwe voorwaarden voor de kwaliteit van babyopvang en voor coaching, begeleiding en ondersteuning op de werkvloer. Kinderopvangorganisaties zullen deze nieuwe...
In de kinderopvang is altijd de roep om een echt pedagogisch curriculum blijven klinken. Onder regie van Bureau Kwaliteit Kinderopvang (BKK) is het werkveld er twee jaar druk mee geweest. En nu is het...
Voor een organisatie is het belangrijk steeds zicht te hebben op de vragen ‘Doen wij de goede dingen’ en ‘Doen wij ze goed’? Met de antwoorden kan het interne beleid worden bepaald of...
De EU-Commissie Onderwijs houdt zich al sinds jaar en dag bezig met de kwaliteit van voorzieningen voor zorg en educatie voor jonge kinderen. Vorig jaar heeft de commissie de resultaten van studie en discussie...
Het werk van een gastouder is voor een buitenstaander ‘onzichtbaar’. Je ziet een mevrouw met twee peuters en een baby bij de bakker staan. Dat kunnen haar eigen kinderen zijn. Of logeetjes. Aan...
Nu steeds meer kinderen een deel van hun leven doorbrengen op het kinderdagverblijf, bij een gastouder of op de buitenschoolse opvang is het belangrijk dat er veel aandacht besteed wordt aan die opvangomgeving.